A Széchenyi 2020 program elsődleges célja a fejlesztési lehetőségek iránt érdeklődő és arra képes vállalkozások piaci pozícióinak erősítése, fejlesztése az uniós pályázatokon keresztül. Bár a pályázatok adminisztrációja az évek során folyamatosan egyszerűsödött, még mindig elmondható, hogy kevés hazai kis- és középvállalkozás, vagy egyéb szervezet képes fenntartani saját pályázatíró csapatot, így a pályázatíró munka elvégzését a legtöbb hazai vállalkozás profikra bízza.
A pályázatíró munka célja minden esetben ugyanaz: támogatáshoz juttatni a pályázót egy adott pályázati projekt megvalósítása céljából. Bár a pályázó és a pályázatíró érdeke közös, a pályázói viselkedési formák ezzel szemben jelentősen eltérhetnek egymástól. Egy pályázati lehetőség hallatán sokan úgy döntenek, hogy megragadják az alkalmat. Ilyenkor számos fejlesztési ötlet lát napvilágot, mely egyéb esetben nem feltétlenül fogalmazódna meg a pályázóban. Egy tapasztalt pályázatíró ilyenkor rengeteg rossz iránytól tudja megóvni a pályázót, mivel tisztában van az adott pályázatban rejlő valós lehetőségekkel.
Előfordulhat, hogy maga a pályázás/pályázatírás csak egy elképzelés marad, azaz megreked a tervezés szintjén, ennek oka pedig az, hogy az előkészületek, illetve a pályázási folyamatok a vártnál hosszabb időtartam alatt tudnának megvalósulni. Ugyancsak negatív irányba viheti a pályázás lehetőségét az, amikor pusztán a szándék áll rendelkezésre, de nincs konkrét ötlet, elképzelés, így azt a pályázatírás során igyekeznek pótolni.
A legszerencsésebb helyzet az, amikor a pályázó már a pályázatíró megkeresése előtt rendelkezik megfelelő fejlesztési elgondolásokkal, s ennek fényében szeretne támogatási összeghez jutni. Ez a hozzáállás azért hatékonyabb, célravezetőbb a korábban említetteknél, mert a pályázó sorra veszi fejlesztési elképzeléseit, párhuzamba állítja a saját forrásaival, s ennek pontos ismeretében indul el a pályázatírás útján. Egy tapasztalt pályázatíró természetesen sokat segíthet ebben az esetben is, hiszen az elképzelések finomhangolása nagyban hozzájárulhat egy pályázati anyag sikeréhez.
Ahhoz, hogy akár egy vállalkozás, akár egy közintézmény, egyesület fejlődésre legyen képes, alapvető szükséglet a megfelelő mennyiségű tőke előteremtése. Ezzel kapcsolatosan merül fel a leggyakrabban a pályázás/pályázatírás lehetősége, hiszen bár népszerű, s mindenképpen előnyökhöz juttat egy megnyert pályázat, azonban különböző kötelezettségekkel is jár. A pályázatban megnyert összeg nem az ajándék kategóriába tartozik, hiszen elvárások kapcsolódnak hozzá, melyek figyelmen kívül hagyása hátrányokkal járhat a pályázók számára, azonban egy jó pályázatíró ezek teljesítésére előre felkészíti ügyfeleit.
Ha az előírásoknak és a pályázatíró munka során vállaltaknak megfelelően történik a pályázati összeg felhasználása, a vissza nem térítendő támogatásokkal pótlólagos forrásokat vonhatnak be a különböző szervezetek, s ezek a források a későbbiekben stabilizálhatják az adott vállalkozás/szervezet működését.
A mai tőkehiányos időkben az egyik legnagyobb versenyelőnyt a vissza nem térítendő támogatások megszerzése jelenti a hazai kis-, közép- és nagyvállalkozások számára, ezért a pályázatíró munka olyan szakmává vált, amely hatékonyan tudja segíteni a gazdaság szereplőinek működését. Meghatározó ugyanis, hogy az adott fejlesztési projekthez szükséges anyagi forrást a vállalkozás önerőből teremti elő, vagy uniós pályázat forrásból akár 50%-ot is megtakarít. (Projekt: meghatározott cél érdekében történik, egyszeri és komplex folyamat, melyben az erőforrások korlátozottak. A kezdési és befejezési időpontja meghatározott.) Az így megtakarított összeget akár újabb fejlesztési ötletek megvalósítására is lehet fordítani a későbbiekben, tehát ez mindenképpen nyereséges a vállalkozás számára.
Vannak alapvető fontosságú főbb kifejezések, amelyek megértése szorosan kapcsolódik a pályázatíró munka folyamatához.
Ilyen a projekt célja, amelyben a pályázatíró bemutatja a fejlesztés célját a számszerűsített követelmények szempontjából. Ennek alapján lehet majd eldönteni, hogy az adott fejlesztési projekt sikeres volt-e, vagy sem. A projekt céljai között elengedhetetlen, hogy szerepeljenek a teljesített minőségről szóló információk a költségvetési tervhez, illetve a tervezett időkerethez viszonyítva.
Fontos kifejezés a projekttevékenység is, ami a projekt ideje alatt végbemenő intézkedéseket foglalja össze, például: különböző workshopok, képzések, eszközbeszerzések, etc. Ezek részletes bemutatása a pályázatíró, meghatározása pedig a pályázó feladata.
A pályázatíró munka során meghatározott várható eredmény definíciója alatt a projekt tevékenységének tényleges eredménye értendő, ami lehet anyagi (például oktatási anyag), illetve immateriális jellegű (például vezetési készségek).
További fontos fogalom a pályázatíró számára a fenntarthatóság, amely az uniós pályázatok egyik alapértéke. A pályázónak/pályázatírónak bizonyítania kell, hogy a projekt által létrejövő eredmények a befejezést követően is fenn tudnak majd maradni további finanszírozás nélkül.
A pályázatíró munka első lépcsőfoka a pályázati audit, amit cégünk ingyenesen végez el ügyfelei számára. Ekkor megvizsgáljuk, hogy a pályázó egyáltalán jogosult-e támogatás igénybevételére. Ezt követően a pályázatírónak mindenképpen figyelembe kell vennie azt is, hogy a vállalat, szervezet a projekt megvalósításának költség-haszon elemzését tekintve milyen esélyekkel pályázhat az adott uniós pályázatra. Az egyik legfontosabb előfeltétel ugyanis pályázatok világában a pénzügyi függetlenség. Emellett lényeges a beavatkozási területen szerzett előzetes szakértelem is a pályázó részéről. További kritériumként tekintendő az érintett vállalat, szervezet legalább két/három éves fennállása a legtöbb uniós pályázat esetében, amely lényegében azt jelenti, hogy egy pályázati támogatás elnyerésének érdekében nem lehet szervezetet alapítani.
A pályázatíró munka nem elhanyagolható mozzanata a megfelelő program kiválasztása sem. Akkor reális a támogatás elnyerésére való esély, ha a pályázatot a megfelelő program célkitűzéseihez igazodva sikerül felépíteni a pályázatírás során. Fontos megjegyezni, hogy a pályázatok nagy része utólagos finanszírozású, tehát a támogatást a fejlesztés tényleges megkezdését követően, kifizetési kérelmek benyújtása után folyósítja a Közreműködő Szervezet, s ez átlagosan 60 napot vesz igénybe. A pályázatírás során tehát számolni kell azzal is, hogy a kifizetés késedelméből kifolyólag a vállalkozás, szervezet saját erőforrások felhasználásával lesz kénytelen áthidalni a késedelem időszakát.
További fontos kérdés lehet a támogatási intenzitás pontos értelmezése. Ez alatt azt érti a pályázatíró, hogy a megvalósításra váró projekt hány százalékát fedezi az elnyert támogatási összeg. Például egy 10 000 000 Ft értékű fejlesztés esetén 50%-os támogatási intenzitás 5 000 000 Ft pályázati összeget jelent.
Ahhoz, hogy sikeres legyen a pályázat, elengedhetetlen, hogy olyan szakemberekkel történjen a közös munka, akik felé maximális bizalommal fordul az adott vállalat, szervezet. A pályázat benyújtási idejének rövidülését is elősegíti az, ha szakértő kivitelező és pályázatíró csapat kerül bevonásra, még a pályázatírás fázisában. Emellett kevesebb a hibalehetőség, ha egy precíz pályázati anyag kerül benyújtásra, ennek eredményeképpen nagyobb az esély a támogatás elnyerésére is.
Elengedhetetlen, hogy a pályázó, a pályázatíró és a pályáztató összhangban legyenek, s vannak bizonyos alapvető kérdések, amelyek tisztázására jó, ha már a legelején sor kerül. Ilyen kérdés lehet az, hogy miért előnyös a vállalkozás számára a pályázat, mi az, amire fordítaná, alkalmas-e a tevékenységük arra, hogy megkapják a támogatást. Ezek a kérdések azért nagyon fontosak, mert a pályázat során valószínűsíthető, hogy ugyanezek fordulnak meg a döntéshozók, bírálók fejében is. A pályázatírónak ennek tükrében szükséges kifejteni a válaszokat, hiszen összességében a pályázatíró célja a meggyőzés, vagyis fel kell vázolni, hogy miért is érdemes a projekt a megvalósításra, támogatásra.
Ezt követően fontos momentum a pályázati tanácsadás során az elszámolási kötelezettség tisztázása. A Közreműködő Szervezet folyamatosan kontrollálja az uniós pályázati projektek megvalósítását, illetve fenntartását. Ellenőrzésre kerülnek a közbeszerzési eljárások, az előrehaladási jelentések műszaki és pénzügyi tartalmukat tekintve, továbbá a helyszíni ellenőrök a megvalósulási helyszínen is vizsgálják, hogy ténylegesen az uniós pályázati projekt tartalma került-e megvalósításra. Ennek célja, hogy a hibák javításra, a hiányosságok pótlásra kerüljenek, és azoknak a költségeknek a támogatására, kifizetésére kerüljön sor, amelyek szabályosan, elszámolható módon keletkeztek.
A projektek végrehajtása során felmerülő tartalomváltozás is természetes velejárója lehet a projektek megvalósításának, amelyre már érdemes a pályázati tanácsadás és a pályázatírás fázisában felkészülni. A tartalomváltozás bekövetkezhet magában a projektben, annak műszaki tartalmában, illetve a pályázó adataiban is. Ezzel kapcsolatosan a legfontosabb alapelv, hogy a módosítás nem változtathatja meg az uniós pályázati projekt alapvető célját.
Végül egy másik fontos kritérium a tartalomváltozás kapcsán, hogy nem irányulhat olyan szempontra, amely jogosultsági feltétel volt az értékelés során, illetve az értékelésnél előnyt jelentő feltételeket negatívan érintő módosítás sem lehetséges. A projekt adatlaphoz benyújtott bármely dokumentum adataiban, továbbá az abban közölt tényekben bekövetkező változásokat a pályázó annak bekövetkeztét követően legfeljebb 30 napon belül köteles írásban bejelenteni, és a bejelentéshez a módosított dokumentumot mellékelni, amire már a pályázatíró fázisban fel kell készíteni a pályázót.
AMENNYIBEN KÉRDÉSE LENNE A PÁLYÁZATÍRÓ FELADATAIVAL KAPCSOLATBAN, KÉRDEZZE PÁLYÁZATÍRÓINKAT MOST!